wydarzenia



White Stars Over Poland.
Amerykanie nad Polską


samoloty

Boeing B-17 Flying Fortress

Consolidated B-24 Liberator

Lockheed P-38 Lightning

North American P-51 Mustang

 


Consolidated B-24 Liberator

Ciężki bombowiec B-24 Liberator był najliczniej produkowanym amerykańskim samolotem bojowym w historii. Był budowany w wielu wariantach, prócz zadań bombowych przeznaczonych do zadań transportowych, rozpoznawczych i zwalczania okrętów podwodnych. Łącznie powstało 19 258 egzemplarzy wszystkich wersji. Liberatory służyły na wszystkich frontach II wojny światowej, również w jednostkach bombowych 8. i 15. Armii Powietrznej, chociaż były nieco w cieniu Latających Fortec B-17 – mimo, iż Liberator miał większy zasięg i udźwig bomb niż B-17. Kluczem do sukcesu samolotu było skrzydło opracowane przez Davida R. Davisa, zapewniające dużą prędkość i zasięg. Podobnie jak w B-17 załoga B-24 składała się z 10 ludzi, a ładunek bomb wynosił zazwyczaj 3630 kg. Jedną z jego najbardziej charakterystycznych cech konstrukcyjnych była komora bombowa zakrywana odsuwanymi do góry żaluzjami nie wystającymi poza obrys kadłuba, dzięki czemu ich otwarcie nie powodowało dużego przyrostu oporu. Liberatory były też używane przez RAF i polską 1586. Eskadrę do Zadań Specjalnych, wykonującą zrzuty zaopatrzenia dla ugrupowań ruchu oporu w Polsce i innych okupowanych krajach Europy, przekształconą później w 301. Dywizjon do Zadań Specjalnych „Ziemi Pomorskiej – Obrońców Warszawy”. Liberator w wersji przystosowanej do przewożenia VIP-ów był samolotem, w którym zginął generał Władysław Sikorski.

B-24L z 459. Grupy Bombowej 304. Skrzydła Bombowego 15. Armii Powietrznej USAAF operującej z lotnisk we Włoszech. Samoloty tej jednostki bombardowały cele we Włoszech, Francji, Niemczech, Austrii, Węgrzech, Rumunii i Jugosławii; w Polsce m.in. zakłady chemiczne w Oświęcimiu i Zdzieszowicach (Odertal). Do 459. Grupy Bombowej należał samolot „California Rocket”, który, uszkodzony nad Oświęcimiem, rozbił się 18.12.1944 r. w Ochotnicy Górnej.
Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp na ekspozycji silników Muzeum Lotnictwa Polskiego. Ten 14-cylindrowy, chłodzony powietrzem silnik w układzie podwójnej gwiazdy był popularnym źródłem napędu amerykańskich konstrukcji lotniczych z lat 30. i 40, m.in. Consolidated PBY Catalina, Douglas DC-3 i C-47 Skytrain, Grumman F4F Wildcat.



Powrót




Komunikaty

Spotkanie z astronautką

26 września gościem Muzeum Lotnictwa Polskiego będzie astronautka Marsha S. Ivins, która opowie o pracy w NASA i swoich doświadczeniach uczestniczki misji kosmicznych. Początek spotkania o godz. 12.00.

>> więcej

Wystawa "Kobiety w przestworzach"

Zapraszamy na koleją atrakcję Roku Amerykańskiego. Od 6 lipca czeka na zwiedzających wystawa „Women in Aviation. Kobiety w lotnictwie”, prezentująca 15 sylwetek kobiet, które zapisały się w historii lotnictwa, dokonując pionierskich przelotów, bijąc lotnicze rekordy i służąc w siłach powietrznych.

>> więcej

Tylko aniołowie mają skrzydła

Kolejny seans filmowy z cyklu "Hollywood Takes Off": film Howarda Hawksa "Tylko aniołowie mają skrzydła", opowieść o pilotach pocztowych latających nad Andami. Pokażemy także wczesny film Stanleya Kubricka "Latający ojczulek" - krótki dokument o księdzu-pilocie z Nowego Meksyku.

>> więcej

 


           - Polityka obsługi "ciasteczek" -