White Stars Over Poland.
Amerykanie nad Polską
samoloty
North American P-51 Mustang
P-51 Mustang przez wielu uważany jest za najlepszy myśliwiec II wojny światowej. Został opracowany na zamówienie RAF w 1940 r. w rekordowo krótkim czasie 102 dni. Pierwsze wersje napędzane były silnikiem Allison V-1710. Pod koniec 1942 r. oblatano prototyp wersji napędzanej silnikiem Packard V-1650, czyli produkowanym na brytyjskiej licencji silnikiem Rolls-Royce Merlin 61. Samolot był doskonale opracowany aerodynamicznie, posiadał laminarny profil płata i chłodnicę tunelową, co przyczyniało się do zwiększenia prędkości i zasięgu. Wersja ta weszła do produkcji seryjnej pod oznaczeniem P-51B i C w 1943 r. Pod koniec 1943 r. jednostki myśliwskie 8. Armii Powietrznej otrzymały pierwsze Mustangi. Nowe myśliwce rozwijały prędkość ponad 700 km/h i dysponowały zasięgiem, który pozwalał osłaniać bombowce atakujące cele w głębi Niemiec na całej trasie. Były też wykorzystywane do ataków na cele naziemne. Dzięki dużej prędkości Mustang był jednym z głównych typów myśliwców wykorzystywanych do zwalczania bomb latających V-1, którymi od czerwca 1944 r. Niemcy zaczęli atakować Wielką Brytanię. Wiosną 1944 r. pojawiła się główna wersja seryjna P-51D z kroplową osłoną kabiny, poprawiającą widoczność, i uzbrojeniem zwiększonym z czterech do sześciu karabinów maszynowych kal. 12,7 mm. Łącznie wyprodukowano 15 684 Mustangi wszystkich wersji. W Mustangi były też wyposażone niektóre dywizjony RAF i polskie dywizjony myśliwskie 306., 309., 315., 316. i 303. Po II wojnie światowej Mustangi były używane jeszcze przez długie lata w siłach powietrznych wielu krajów.
Czwórka samolotów North American P-51 na tle nieba. Podobny widok stawał się w Europie w latach 1944-5 coraz częstszy, w miarę zdobywania przez myśliwców USAAF panowania w powietrzu nad kontynentem.
Przekrój 12-cylindrowego silnika widlastego Rolls-Royce Merlin na ekspozycji silników MLP w Krakowie. Znakomite silniki Merlin, produkowane na licencji w zakładach Packard, montowano w płatowcach P-51 począwszy od wersji B. W takiej konfiguracji Mustang okazał się doskonałym samolotem, który zyskał sławę jednego z najlepszych myśliwców II wojny światowej.
Powrót